April er straks unnagjort, og vi nærmer oss korpsmusikk, bunader og pavlova pyntet med jordbær og blåbær. Dessuten befinner vi oss midt i resultatsesongen på Oslo Børs. Resultatsesong er når aksjeselskapene presenterer resultatet for kvartalet som har vært. For oss som interesserer oss for aksjer, er dette alltid en spennende tid. Ofte skapes det store bevegelser i aksjemarkedet når resultatene slippes.

Kursbonanza!
Flere av de store har allerede sluppet tall, og det har ført til både knall og fall, men også noen reale himmelferder for enkelte aksjer. For eksempel fløy Nordic Semiconductor rett til værs etter kvartalsrapporten, med en sinnsyk oppgang på 35 prosent! Men det kan også gå motsatt vei, noe det gjorde for DnB, Europris og Norwegian. Disse ramlet ned trappen etter at kvartalsrapportene ble publisert.
Årsakene til de kraftige opp- og nedgangene har i stor grad å gjøre med forventningene som investorene har på forhånd. Hvis et selskap leverer tall som er langt under forventning, blir de straffet på børsen. Motsatt blir det full fyr og flamme blant traderne når det tallene er over forventning.

Muligheter
Resultatsesongene byr ofte på muligheter for investorer. Hadde du kjøpt en bunke med aksjer i Nordic Semicondutor på tirsdag og deretter solgt de igjen før børsen stengte onsdag ettermiddag, ja, da hadde du tjent solid! Men det er selvfølgelig vanskelig å treffe så godt. Du vet jo ikke på forhånd hvordan kvartalsrapportene kommer til å se ut, og du vet heller ikke hvordan reaksjonen til investorene blir.
For en langsiktig investor finnes det allikevel gode muligheter. Hvis du allerede holder et øye med selskaper du har tro på i det lange løp, kan dårlige kvartalsrapporter skape muligheter. En enkelt rapport som ikke lever opp til forventningene trenger ikke være noe negativt, men i stedet kan du få kjøpt aksjen billig.
Hvis et selskap, som over tid har vist seg å ha god økonomi, brått faller mye etter en kvartalsrapport, kan det være et godt tidspunkt å kjøpe. Rent psykologisk kan det være en utfordring å kjøpe når noe faller i verdi, så det er noen ganger krevende å gå inn i en aksje når så mange selger. Men et triks er å sammenligne aksjehandel med å handle i en matbutikk. Har butikken salg på en vare du liker, så er det jo lett å kjøpe. Men hvis varen har gått opp 20 prosent siden sist, da gidder du kanskje ikke kjøpe produktet. Sånn er det lurt å tenke når du handler aksjer. Kjøp når det er salg. Selg når prisen har gått mye opp. Det høres enkelt ut, men hjernen vår er ikke alltid rasjonell! 🙂
(Forsideillustrasjon av Willi-van-de-Winkel fra Pixabay)